Isnin, 4 Oktober 2010

GIMP


Apa itu Gimp???
GIMP adalah aplikasi opensource yang ditujukan untuk mengedit dan memanipulasikan gambar..
GIMP mempunyai fungsi seperti "photoshop".....
Antaranya ialah crop,blur,shapen,cut,zoom mengikut citarasa anda dan sebagainya....
Justify Full



setelah diperkenalkan dan memuatturun perisian ini.....saya telah mengaplikasinya untuk beberapa gambar saya....
ikuti langkah saya meneroka GIMP....
Setelah membuka GIMP,halaman seperti dibawah akan muncul......






seterusnya kilk pada file dan klik "open" , pilih gambar yang ingin di "edit"...
berikut dalah gambar yang telah saya pilih untuk di'edit',saya telah membuat keputusan untuk menjadikan gambar tersebut kelihatan lama..saya juga ingin meletakkan bingkai pada gambar tersebut mengikut citarasa saya...



seterunya,klik pada filter dan pilih 'round border'
paparan dibawah akan muncul
seterusnya tentukan citarasa anda untuk memilih kebulatan bingkai tersebut.... dua gambar dibawah adalah hasil pemanipulasian saya terhadap gambar dengan menggunakan perisian GIMP......

sekian,TERIMA KASIH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan